Dit najaar stond in het teken van onze nieuwe, grote campagne: Wij zien jou. Deze campagne bewijst dat het loont om van het gebaande pad af te wijken. En dat een campagne zich kan blijven doorontwikkelen, zolang je er maar voor openstaat. Het resultaat? Een impactvolle campagne die gezien mag worden.
DE MARKT ONDER DRUK
Anno 2024 staat de kinderopvangsector nog steeds onder druk. Claudia vertelt: “Het werven van nieuw personeel is een grote uitdaging. En dat heeft alles te maken met de vijver waarin we vissen, die wordt alsmaar kleiner. Mensen verlaten de kinderopvang en minder studenten volgen de opleiding. Kortom: er werken minder mensen in de sector dan dat er banen zijn.”
Claudia vervolgt: “Met deze campagne willen we een bredere doelgroep aanspreken. We werven nu vooral vanuit de individuele merken, maar Wij zijn JONG hebben we nooit als overkoepelend merk geladen. Mensen weten daardoor niet dat er achter elk merk een grote organisatie staat. Een organisatie waar je mag groeien, en die vernieuwende initiatieven beloont. Daarnaast ben je bijvoorbeeld als zorgmedewerker niet snel geneigd om te solliciteren bij de kinderopvang, maar als je ziet dat er ontwikkelmogelijkheden zijn binnen een organisatie, misschien wel.”
EEN CAMPAGNE MET LEF
Maar hoe vertaal je dit naar een werkende campagne? Dat vergt strategisch inzicht en creativiteit. Samen met marketingbureau Bureau Loos, is het merk Wij zijn JONG kritisch onder de loep genomen. Met als belangrijkste uitgangspunt: bekijk het eens door de ogen van de doelgroep.
Met deze campagne zijn we een heel andere weg ingeslagen”, vertelt Marloes. En dat is best spannend. Maar voor Wij zijn JONG is het belangrijk om te blijven inspireren. “Elke organisatie in de sector adverteert altijd met een professional en een kind. Wij hebben er heel bewust voor gekozen om vanuit kinderen onze doelgroep aan te spreken. En de vraag te stellen: zie jij jezelf werken in de kinderopvang?” Ze vervolgt: “Daarmee hebben we op de trend ingespeeld dat mensen veel vaker een baan zoeken, waarmee je iets toevoegt aan de wereld.
En dat is precies waar Wij zijn JONG voor staat. Het is een organisatie die medewerkers de mogelijkheid geeft om iets te betekenen voor de toekomst van kinderen. Die jong van geest is, en voorop loopt. “Als organisatie zijn we bewust van onze maatschappelijke rol en doen er elke dag alles aan om de toekomst van kinderen positief te beïnvloeden”, zegt Claudia.
VAN WERVINGSCAMPAGNE NAAR ARBEIDSMARKTCAMPAGNE
Maar ook iets anders viel op. Claudia vertelt: “Naast het werven van nieuwe mensen willen we ook het teamgevoel binnen de organisatie versterken. Met meerdere merken onder je hoede, betekent dit, inzetten op het verhogen van de naamsbekendheid van het overkoepelende merk. Marloes: “Het was duidelijk dat we de campagne ook intern moesten draaien. De aanleiding was het werven van nieuwe mensen, maar gaandeweg groeide het tot meer.”
Wij zien jou is dus méér dan een wervingscampagne. Het is een arbeidsmarktcampagne die ook de saamhorigheid binnen de organisatie hoort te versterken. Dat is best lastig. En nu de campagne live is, rijst de vraag, is het doel bereikt? Het antwoord is: we zijn goed op weg. Claudia: “De social-media-video’s zijn ontzettend goed ontvangen. De website bezoeken toegenomen, en er kwamen in oktober ook meer sollicitaties binnen. Daar worden we blij van. Bovendien horen we van scholen en partners ook veel positieve geluiden”.
Marloes vult aan: “Ook intern hebben we veel meer draagvlak gecreëerd. Op social media stromen de likes en reacties binnen. En op de eerste medewerkersverhalen is ook enthousiast gereageerd. De organisatie blikt positief terug en pakt door. Claudia: “We dwingen onszelf nu ook om meer aandacht te besteden aan het stuk waardering en gezien worden. Dat is alleen maar positief.” Marloes voegt toe, “Hoe meer wij laten zien dat we onze medewerkers zien, hoe meer zij dat ook voelen. Onze medewerkers geven Wij zijn JONG bestaansrecht. Zij máken de organisatie. Dat moeten we niet vergeten.”